EMILIA JAKUBIEC – LIS – Mezzosopran
Emilia Izabela Romani – Ukończyła Szkołę Wokalno-Aktorską w Krakowie (aktor scen muzycznych), Studium dla Kapelmistrzów i Tamburmajorów Orkiestr Dętych w Nowym Sączu oraz studia magisterskie na kierunku socjologia (WSP Rzeszów) i kulturoznawstwo (URz); a także Podyplomowe Studia Muzeologiczne (UJ w Krakowie); kustosz w Oddziale Etnograficznym Muzeum Okręgowego w Rzeszowie. Pierwsze doświadczenia sceniczne i muzyczne zapoczątkowała w szkole muzycznej II stopnia w Rzeszowie w klasie śpiewu solowego Anny Budzińskiej oraz jako członek (nieistniejącego już) Chóru Orfeusz Filharmonii Rzeszowskiej; brała udział w koncertach w kraju i za granicą. Przez wiele lat związana ze środowiskiem orkiestr dętych. Za pracę artystyczną dla społeczności lokalnej została w 2003 roku uhonorowana Odznaką Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. W latach 2016-18 członek Studia Operowego HALKA, działającego przy Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. W 2018 roku z jej inicjatywy Studio zostało przekształcone w Stowarzyszenie Podkarpacki Teatr Muzyczny HALKA. Powierzoną jej funkcję Prezesa, pełni do chwili obecnej łącząc obowiązki zawodowe i artystyczną pasję ze społeczną pracą w Stowarzyszeniu.
JADWIGA KOT-OCHAŁ – Sopran
Absolwentka wydziału wokalno – aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Katarzyny Rymarczyk. Doskonaliła swój warsztat wokalny biorąc udział w mistrzowski kursach: Maestry Anity Garanćy, Jolanty Janucik, Marka Rzepki, Haliny Łukomskiej, Jolanty Żmurko oraz Jagny Sokorskiej. W 2007r. zadebiutowała w Operze Nova w Bydgoszczy, kreując postać I Chłopca w przedstawieniu Czarodziejski flet W. A. Mozarta. Prócz partii operowych i operetkowych, posiada bogaty repertuar oratoryjno- kantatowy jak również kameralny. Koncertowała w Czechach, Słowacji, Ukrainie, Szwajcarii, Niemczech, Węgrzech, Hiszpanii. Współpracowała z Zespołem Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis, Chórem Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną w Bydgoszczy oraz Przemyska Orkiestrą Kameralną . Od 2011 r. Pracuje jako pedagog śpiewu solowego w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. A. Malawskiego w Przemyślu, od 2013r. jest wykładowcą emisji głosu w Studium Muzyki Liturgicznej w Rzeszowie, natomiast od roku 2017r. jest pedagogiem śpiewu solowego w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Jarosławiu. Posiada na swoim koncie wiele osiągnięć pedagogicznych na konkursach wokalnych, jej wychowankowie kontynuują naukę śpiewu na Akademiach Muzycznych.
KATARZYNA LISZCZ-STARZEC – Sopran
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie na wydziale Wokalno-Aktorskim. Laureatka III nagrody w Podkarpackim Konkursie Wokalnym im. Barbary Kostrzewskiej. Zdobyła III miejsce w „VI Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego” w Gliwicach; otrzymała I nagrodę w Konkursie Kameralnym dla duetów – „Głos z fortepianem” w 200. rocznicę urodzin Roberta Schumanna. Zdobyła II Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina JUVENTUS-CANTI 2012 Vrable. Kreowała postać Despiny w op. Cosi fan tutte W.A. Mozarta (w ramach międzyuczelnianego projektu realizowanego przez PWST i AM w Krakowie w reżyserii Roberta Drobniuchna) w Gorzowie Wielkopolskim, a także w Warszawie z towarzyszeniem orkiestry filharmonii gorzowskiej. W kwietniu 2012r. zaśpiewała partię Papageny w spektaklu operowym „Die Zauberflote” W.A. Mozarta. 8 września 2012 r. zdobyła Wyróżnienie i Nagrodę Specjalną Związku Artystów Scen Polskich w VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Złote Głosy”. Brała czynny udział jako solistka w spektaklach, takich jak: Domek trzech dziewcząt czy La Serva Padrona ( Służąca Panią) – w którym to wcieliła się w rolę Serpiny; organizowanych przez Studio Operowe HALKA działającego przy Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie.
NATALIA WÓJCIK – Sopran
Natalia Wójcik – Pedagog, instruktor śpiewu i gry na fortepianie, nauczyciel akademicki, magister sztuki – absolwentka Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu w klasie fortepianu oraz śpiewu solowego. Wieloletnia solistka Chórów Kantylena i Watra z Raby Wyżnej. Laureatka konkursów wokalnych. Kilkakrotnie nagradzona prestiżowym tytułem Talent Małopolski, co umożliwiło jej udział w koncertach w Piwnicy pod Baranami. Jako członek Chóru Wydziału Muzyki UR brała udział w wielu koncertach i projektach muzycznych w kraju i za granicą, m.in. w roku 2014 uczestniczyła w nagraniu płytowym Oratorium J.K. Pawluśkiewicza Nieszpory Ludźmierskie; w roku 2015 dzieła Missa Solemnis h-moll Ignaza Rittera von Seyfrieda – płyta zdobyła nagrodę Złoty Orfeusz francuskiej Academie du Disque Lirique. Od 2016 roku związana z rzeszowską sceną artystyczną. Na scenie teatralnej debiutowała w spektaklu muzycznym Panna Wodna w reżyserii Jerzego Czosnyki, w wykonaniu Studia Operowego Halka, działającego przy Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. Swoją pasję artystyczną kontynuuje w Podkarpackim Teatrze Muzycznym HALKA, gdzie udział wzięła w spektaklach muzycznych: Nie kochać w taką noc to grzech, W Krainie Kopciuszka – Baśń Muzyczna, Dziewczynka z zapałkami, w operze K. Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie. W spektaklu Wierna Rzeka 1863 w reżyserii Maryli Ścibor Marchockiej wciela się w postać Żydowki Ryfki. W 2018 r. współpracowała z Rzeszowskim Teatrem Muzycznym Olimpia przy realizacji widowiska teatralnego Papa się żeni. Obecnie pracę pedagogiczną i artystyczną łączy z działalnością społeczną na rzecz Stowarzyszenia Podkarpacki Teatr Muzyczny HALKA.
ALEKSANDRA SZYMAŃSKA – Sopran
Aleksandra Szymańska – Absolwentka Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego i Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Stalowej Woli w klasie skrzypiec, a także uzyskała dyplom z wyróżnieniem na kierunku choreografia w Krakowskich Szkołach Artystycznych. Obecnie studentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Od 2016 roku związana z rzeszowską sceną teatralno-muzyczną, gdzie brała udział w spektaklach realizowanych przez Studio Operowe HALKA działające przy Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. Współzałożycielka Stowarzyszenia Podkarpacki Teatr Muzyczny HALKA, w którym funkcję Sekretarza Zarządu łączy z pracą artystyczną. Autorka scenariuszy spektakli muzycznych, reżyser i odtwórczyni głównych ról w spektaklach: Nie kochać w Taką noc, to grzech; W Krainie Kopciuszka-Baśń Muzyczna; Dziewczynka z zapałkami oraz Sekretny Ogród realizowanych przez Podkarpacki Teatr Muzyczny HALKA. Ponadto współreżyser i zarazem odtwórczyni roli Łucji – powiernicy tytułowej Wandy w operze K. Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda. Choreograf /Instruktor zespołu Mażoretek „Incanto” Wojewódzkiego Domu Kultury w Rzeszowie, które we wrześniu 2023 roku odebrały drugą nagrodę podczas 6th International Orchestra Festiwal and Competition In Barcelona – Lloret de Mar 2023 (Hiszpania). Członek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Przyjaciół Szałamaistek i Mażoretek, działającego przy WDK w Rzeszowie.
JAKUB TRAŁKA – Bas-baryton
Jakub Trałka – Ukończył śpiew solowy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie dr hab. Radosława Żukowskiego, prof. AMKP. Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Wychowanie Muzyczne na Wydziale Muzyki (obecnie Instytut Muzyki) Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jako członek i solista chórów akademickich śpiewał w wielu miejscach w Polsce, Niemczech oraz Portugalii. Laureat konkursów lokalnych i ogólnopolskich piosenki i poezji kresowej. Od 2016 roku związany z rzeszowską sceną muzyczną, gdzie brał udział w spektaklach i koncertach w wykonaniu Studia Operowego HALKA działającego przy Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. Od 2019 roku współpracuje z Krakowskim Zespołem Chawira w przedstawieniach teatralno – muzycznych i koncertach realizowanych m.in. w Teatrze Groteska w Krakowie. W 2022 roku jako członek zespołu Stowarzyszenia Podkarpacki Teatr Muzyczny HALKA, wystąpił w roli Nikity w operze Karola Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda. Współpracuje także z Krakowską Operą Kameralną, gdzie wziął udział przy realizacji opery buffa Livietta e Tracollo G.B Pergolesiego w reżyserii Wacława Jankowskiego. Zdobyte wykształcenie artystyczne uzupełnia w wielu warsztatach wokalnych prowadzonych m.in. przez Mariusza Kwietnia oraz Marcela Boone.
ANDRZEJ ALBERSKI – Baryton
Andrzej Alberski – Aktor Podkarpackiego Teatr Muzycznego HALKA. Członek Chóru Kameralnego działającego przy WDK w Rzeszowie; od 20-stu lat związany z amatorskim ruchem artystycznym, solista trzech chórów kościelnych działających na terenie Rzeszowa. Brał czynny udział w spektaklach muzycznych: Panna Wodna Jerzego Lawiny Świętochowskiego, w widowisku Nie kochać w taką noc- to grzech; W Krainie Kopciuszka- Baśń Muzyczna; Dziewczynka z zapałkami; Sekretny Ogród realizowanych przez Podkarpacki Teatr Muzyczny HALKA oraz w operze K. Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda, jako odtwórca roli Dobrosława – pana na Czorsztynie. Towarzyszyli mu Jakub Trałka i Natalia Wójcik oraz reżyserzy spektaklu Tomasz Furman i Aleksandra Szymańska oraz kwintet fortepianowy. W 2019 r. współpracował z Rzeszowskim Teatrem Muzycznym Olimpia przy realizacji widowiska teatralnego Lichwiarz na podstawie powieści F. Dostojewskiego pt. Łagodna, wcielając się w postać Miszy – brata Siemionowej. Od 2016 roku związany z zespołem artystycznym Podkarpackiego Teatru Muzycznego HALKA (wcześniej Studio Operowe HALKA). Jako członek zespołu założycielskiego Teatru pełnił początkowo funkcję członka Komisji Rewizyjnej, obecnie Skarbnik Zarządu.
ZBIGNIEW PORĘBA – Baryton
Zbigniew Poręba – Swoją muzyczną pasję rozwinął podczas studiów na Wydziale Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej zakładając swój pierwszy zespół muzyczny pn.: Oberża Blues. Jako lider i wokalista zespołu grał również na harmonijce ustnej. Lata nauki spędzone w Rzeszowie związały go mocno ze stolicą Podkarpacia. Po ukończeniu studiów nie wrócił już do rodzinnego Płocka. Wierny bluesowi jeszcze w okresie studiów dołączył jako wokalista i harmonijkarz do zespołu Blues Players, w którym z krótkimi przerwami współpracuje do chwili obecnej. Po studiach osiadł na stałe w Radymnie k. Jarosławia, gdzie kontynuował swoją pasję artystyczną jako członek kapeli rockowej Izba W. W ciągu 3-letniej działalności zespół Izba W. nagrał płytę oraz przy współpracy z TVP1 zrealizował jeden teledysk. Rozpad zespołu oraz potrzeba dalszego rozwoju w zakresie muzyki, skierowała jego uwagę w stronę śpiewu chóralnego, w zakresie którego podjął naukę, a także wstąpił w szeregi chóru Cantilena pod dyrekcją Heleny Pawełkowej działającego przy MOK w Radymnie, którym związał się na kolejne 25 lat. Wkrótce rozpoczął też trwająca do dziś współpracę z zespołem rockowym 32 Band. W 2023 roku przyjął propozycję współpracy z Podkarpackim Teatrem Muzycznym HALKA przy realizacji spektaklu WIERNA RZEKA 1863 w reżyserii Maryli Ścibor Marchockiej, jako odtwórca postaci Wiesnicyna – dragona wojska rosyjskiego. Oprócz muzyki pasjonuje go technika, historia Polski i historia motoryzacji. Swoje historyczne zainteresowania i szeroką wiedzę techniczną wykorzystuje jako członek grupy rekonstrukcyjnej PSRH X D.O.K. w Przemyślu odtwarzającej wydarzenia historyczne z okresu I i II wojny światowej.
STANISŁAWA MIKOŁAJCZYK-MADEJ – Sopran
Ukończyła Wydział wokalno-aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie, stopień doktora sztuki muzycznej w zakresie wokalistyki – uzyskała w Akademii Muzycznej w Katowicach. Pedagog śpiewu solowego na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Akademii Muzycznej w Krakowie, w Zespole Szkół Muzycznych w Rzeszowie oraz Niepublicznej Szkole Muzycznej w Jaśle. Swoją działalność artystyczną rozpoczęła w Operze Krakowskiej. Jako solistka wykonuje muzykę oratoryjną i kameralną. Współpracowała z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Rzeszowskiej. W 2012 roku otrzymała z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2013 r. odznaczona przez prezydenta RP medalem złotym za długoletnią służbę na rzecz kultury. W roku 2015 uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Rzeszowa za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechnianiu i ochrony kultury oraz promocji Rzeszowa. Przez wiele lat brała czynny udział w widowiskach muzyczno-teatralnych, realizowanych przez Studio Operowe Halka, działające przy Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. Aktualnie prowadzi ożywioną działalność artystyczną, jako śpiewaczka i aktorka Podkarpackiego Teatru Muzycznego HALKA w Rzeszowie.
TOMASZ FURMAN – Tenor
Kształcenie wokalne rozpoczął w szkole muzycznej II stopnia w Tarnowie w klasie śpiewu solowego dr Alicji Płonki. Po uzyskaniu dyplomu podjął naukę w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego Prof. AM dr hab. Macieja Bartczaka. Uczestniczył w wielu warsztatach muzycznych, między innymi w warsztatach z mistrzami – Tydzień talentów w Kąśnej Dolnej gdzie uzyskał dyplom dla najbardziej obiecującego głosu. W roku 2018 zadebiutował na deskach Opery Śląskiej partią Podesty w operze Rzekoma Ogrodniczka – W. A. Mozarta. Obecnie współpracuje z Dębickim Towarzystwem Muzyczno – Śpiewaczym, gdzie dotychczas brał udział w wystawieniu takich oper jak: Straszny Dwór, Halka, Flis jak również Wesele Figara, Cyrulik Sewilski, Traviata, Zemsta Nietoperza. Ponadto współpracuje z Krośnieńskim Towarzystwem Muzycznym oraz Teatrem Muzycznym Olimpia w Rzeszowie. Jest aktywnym zawodowo śpiewakiem koncertującym zarówno w Polsce jak i poza jej granicami.
WITOLD WRONA – Baryton (współpraca)
Ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Heleny Szubert-Słysz. W roku 1996 rozpoczął karierę solową w Teatrze Muzycznym w Gliwicach, później był związany z Operą Krakowską. Współpracował także z Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Operą Bytomską, Operą Nova w Bydgoszczy, filharmoniami w Słupsku, Koszalinie, Wałbrzychu, Rzeszowie, Częstochowie. Ma w swoim dorobku m.in. role: Armanda we Frasquicie, Su Czonga w Krainie uśmiechu i Kamila de Rossillon w Wesołej wdówce – F. Lehara, Księcia Urbino w Nocy w Wenecji, Hrabiego Zedlau w Wiedeńskiej krwi oraz Eisensteina, Falkego i Franka w Zemście nietoperza – J. Straussa, Boccacia w Boccaciu F. Suppego, Noela w Królu włóczęgów R. Frimla, Freda i Pickeringa w My Fair Lady F. Lewego, Tassila w Hrabinie Maricy oraz Edwina, Boniego i Feriego w Księżniczce czardasza – E. Kalmana; Stanisława w Ptaszniku z Tyrolu K. Zellera, Księcia Lilo-Taro w Kwiecie Hawaii P. Abrahama, Remendada w Carmen G. Bizeta, Gastona w Traviacie G. Verdiego, Artura w Łucji z Lammermoor G. Donizettiego. Współpracował również jako solista z Orkiestrą Straussowską „Obligato”. Obecnie nauczyciel śpiewu w PSM I i II stopnia w Wadowicach.
PAWEŁ PRZYBYŁA – Baryton
Absolwent Uniwersytetu Rzeszowskiego, pedagog, animator kultury. Edukację muzyczną pobierał Ognisku Muzycznym w Rzeszowie w klasie fortepianu oraz w Państwowej Szkole Muzycznej nr 2 im. Karola Szymanowskiego w Rzeszowie w klasie śpiewu solowego. Pracował jako inspicjent, sufler i rekwizytor w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. Brał czynny udział jako aktor i wokalista w spektaklach teatralnych, m.in. w spektaklu „Mąż i Żona” A. Fredro, na scenie Zamku Rzeszowskiego , a także w spektaklach realizowanych przez Studio Operowe HALKA, działające przy Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie oraz realizacjach Podkarpackiego teatru Muzycznego HALKA w Rzeszowie.
MARCIN POKUSA – Tenor
Nauczyciel śpiewu solowego oraz fagotu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Mielcu. Lider i inicjator zespołu „iGramy z Pokusą”, z pochodzenia Ślemienianin, góral żywiecki, współzałożyciel wielu znanych zespołów muzycznych takich jak: Fickowo Pokusa, Siewcy Lednicy, Kapela Marcina Pokusy, Besquidians. Producent, muzyk folkowy a także śpiewak operowy. Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie fagotu Krzysztofa Zabłockiego, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu ks. dr hab. Pawła Sobierajskiego, do sierpnia 2017 roku artysta chóru Opery Krakowskiej, od września 2018 roku członek Mieleckiej Orkiestry Symfonicznej; laureat nagrody TVP Poznań „Eurotalent 2004”.
MARYLA ŚCIBOR MARCHOCKA
Maryla Ścibor Marchocka – dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017 zbiór opowiadań „Sprawiedliwi” nagrodzony również nagrodą im. Witolda Hulewicza’2019., 2022 powieść „Dziewczyna na wagę złota. Opowieść o generał Marii Wittekównie”). Pisze odkąd pamięta, debiutowała w 1984 r. utworami w zbiorze „Życie w Drodze. Antologia wierszy”, wydała do tej pory trzy tomiki swojej poezji („Kamyk. Okruchy” 1999, „P.S.” 2008, „Katedra (i nie tylko)” 2012), powieść „Taniec z gronostajem” 2009, „Powiat Pułtuski. Przewodnik subiektywny” 2009, zbiór opowiadań „Sprawiedliwi” 2019, „Dom” 2020, „Bajki znad Wisły” 2022. Drukowała w „Przeglądzie Powszechnym”, „Frondzie”, „Liście do Pani”, „Gazecie Polskiej”, „Naszej Historii” i „Rakowieckiej 37”. Prócz publicystyki jej pasją jest dziennikarstwo radiowe współpracowała z Radiem Wnet, Radiem Józef gdzie miała swoje audycje autorskie „Zawsze będzie jutro” (2003-2006) i Radiem Warszawa „Przewodnik historyczny” (wraz z Leszkiem Rysakiem2019-2022). Brak wykształcenia plastycznego i talentu w tej materii uzupełnia fotografiką – aparat bowiem potrafi utrwalić piękno, którego wokół pełno. Jest autorką fotografii do serii przewodników po Mazowszu, fotografii teatralnej dla czasopisma Aspiracje, wystaw indywidualnych („Okruchy”Wyszków Muzeum Miejskie, GaleriaOstrołęka, Lublin Galeria Hadesu, Podkowa Leśna galeria Domu Kultury, Warszawa Galeria CASE, „Grudzień’2011” Warszawa Traffic Club, „Rzeka”Warszawa Traffic Club 2012), swoimi zdjęciami często ilustruje własne książki, a fotosy jej autorstwa z przedstawień dyplomowych zdobią korytarze Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Organizowała przeglądy filmowe Aliny Czerniakowskiej („Kadry pamięci”) i Jerzego Wójcika („Gdzie każdy niemal kadr staje się ikoną”). Organizowała cykliczne promocje książek, programy pomocy bibliotekom, teatr obwoźny. Jest kuratorką 30 wystaw promujących dydaktyków i studentów ASP w Warszawie (Traffic Club 2011-2014). Pomysłodawcą, reżyserem, producentem płyty „Głosy” zawierającej wiersze Bohdana Urbankowskiego (w nagraniach brało udział 29 wybitnych aktorów scen polskich). W 2015 roku założyła Teatr Rapsodyczny, który opiera się na tradycji Reduty, teatrów czasów II wojny i stanu wojennego. Do tej pory odbyły się trzy premiery w których odpowiadała za scenariusz, scenografię i produkcję: „Głosy” (również reżyseria), „Gryps – rzecz o Żołnierzach Niezłomnych”, „Wrona kontra Naród 13 grudnia 1981” (również rola Kobieta II). W przygotowaniu jest kolejna premiera „Hania” przewidziana na kwiecień 2024 r. W 2023 r. rozpoczęła współpracę z Podkarpackim Teatrem Muzycznym „Halka”.